Nieuws

Tellingen voor verkeerscirculatieplan Brussel-centrum van start




Persbericht Els Ampe (Open Vld)
14 oktober 2013

Op dinsdag 15 oktober organiseert de Stad Brussel in samenwerking met het studiebureau FLOW tellingen van het wegverkeer met als doel het transitverkeer in de Brusselse Vijfhoek in kaart te brengen. Deze tellingen zijn de eerste fase van het verkeerscirculatieplan voor Brussel-centrum. Dit laat Brussels schepen voor Mobiliteit, Els Ampe (Open Vld), weten.

Hiervoor zal het studiebureau FLOW, gespecialiseerd in het meten van verkeersstromen, camera’s plaatsen in de openbare ruimte. Dit op bestaande en mobiele palen. De camera’s worden op maandag 14 oktober geplaatst op 24 plaatsen aan de in- en uitgangen van de Vijfhoek en op de belangrijke assen in het centrum.

De herkomst-bestemmingstellingen maken gebruik van nummerplaatherkenning, waardoor de waarnemingen zullen aantonen waar het transitverkeer en lokaal verkeer zich precies bevindt. De nummerplaten worden uiteraard niet gekoppeld aan persoonsgegevens waardoor de waarnemingen conform de wet op de bescherming van de persoonlijk levenssfeer zijn.

“Meten is weten”, stelt Ampe. “Door deze onderbouwde cijfers kunnen we met verstand van zaken de verkeerslussen installeren die het doorgaand autoverkeer uit het centrum moeten weren en die ook een vlotte parkeergeleidingsroute invoeren”. Ook de impact op het verkeer op de kleine ring wordt onderzocht.

“Het is de eerste keer dat dit type waarnemingen op zo’n grote schaal wordt toegepast in Brussel”, aldus schepen Ampe. Voor de tellingen en de verwerking ervan werd een budget van 100.000 euro (incl. btw) vrijgemaakt.

De verwerking van de tellingen zal nog dit jaar voltooid zijn, zodat in de lente van 2014 het voorstel tot circulatieplan op tafel ligt.

Zoals overeengekomen in het meerderheidsakkoord van de Stad Brussel, zal het circulatieplan inhouden dat een deel van de centrale lanen afgesloten wordt voor het doorgaand autoverkeer.

Dit circulatieplan wil het verkeer in de Vijfhoek reorganiseren, om de toegankelijkheid en de aantrekkelijkheid ervan te behouden of zelfs te verbeteren, de doorgang van het openbaar vervoer en het voetgangers-, fiets- en autoverkeer vlotter te laten verlopen en op die manier nieuwe bezoekers naar het historische, commerciële en toeristische hart van de Stad te lokken. We maken de stad hiermee dus ook aantrekkelijker voor de bewoners.