Nieuws

“Nee aan stadstol, ja aan meer metro!”




Persbericht Els Ampe & Carla Dejonghe (Open Vld)
21 januari 2014

De voorgestelde tolheffing van 12 euro per dag is onaanvaardbaar voor Open Vld Brussel. “Mensen 12 euro per dag laten betalen om het economisch epicentrum van ons land te bereiken, is ronduit asociaal.”, stelt Els Ampe, Brussels schepen voor Mobiliteit en fractieleider voor Open Vld in het Brussels Parlement.

De hoge tolheffing is het voorstel uit een studie van Stratec, besteld door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. “Hiermee hoopt men het Brussels autoverkeer met 20% te laten dalen, maar dit bereik je niet door de auto weg te pesten. Wel door een goed alternatief te bieden.”, aldus Brussels parlementslid Carla Dejonghe.

“Voor Open Vld is het invoeren van een stadstol zeker geen prioriteit, een forse uitbreiding van de metro des te meer.”, aldus Ampe. Open Vld pleit al jaren voor de uitbreiding van de metro als het instrument bij uitstek om een alternatief te bieden voor de wagen.
“De financiering voor een deel van deze uitbreiding is reeds rond en men dient nu allereerst voorrang te geven aan de uitvoering hiervan,” voegt Carla Dejonghe toe.

De studie stelt dat de tolheffing het Brussels Hoofdstedelijk Gewest 1 miljard euro zou opleveren. Volgens Open Vld zullen deze inkomsten echter niet opwegen tegen de verliezen die deze stadstol zal teweeg brengen.

“Het is niks meer en niks minder dan een nieuwe belasting, want welk bedrijf is immers bereid deze extra personeelskost te dragen.”, gaat Ampe verder.

Open Vld Brussel is er eveneens van overtuigd dat deze tol ook een enorme impact zal hebben op het cultureel en recreatief leven in onze stad. “Enkel het binnenrijden in Brussel  zou je al een gemiddeld voorgerecht of een rondje op café kosten, dat kan je niet echt een incentive noemen om Brussel te komen bezoeken, deel te nemen aan een culturele manifestatie of te genieten van de vele uitstekende restaurants en cafés die onze regio rijk is.”, besluit Ampe.