Nieuws

Nieuw mobiliteitsplan centrum Brussel beantwoordt aan verzuchtingen ondernemersorganisaties




Persbericht Els Ampe (Open Vld)
27 februari 2014

“Ik begrijp de verzuchtingen van de ondernemersorganisaties omtrent het nieuw mobiliteitsplan voor de Brusselse Vijfhoek. Hun vragen zijn bovendien grotendeels opgenomen in het plan”.  Dit antwoordt Brussels schepen van Mobiliteit en Openbare Werken, Els Ampe (Open Vld) in een reactie op het gemeenschappelijk persbericht van BECI, IZEO, Touring, BVS, Federatie van Belgische Parkings en Handelaarsverenigingen Brussel-Centrum.

Het nieuwe mobiliteitsplan heeft als doel het transitverkeer uit de Vijfhoek te weren en het bestemmingsverkeer vlotter ter plaatse te brengen via een lussensysteem. Dit zal zorgen voor een optimale bereikbaarheid van het stadshart. De bereikbaarheid wordt verzekerd door de bestemmingslus, die in één richting wordt gebracht en zal bestaan uit twee rijvakken en een fietspad. “Die bestemmingslus zal tegelijk ook dienen als parkeerroute, voorzien van dynamische signalisatieborden.”, aldus Els Ampe.

In het verkeersluwe stadshart zelf wordt er gewerkt aan een flexibele voetgangerszone, in analogie met bijvoorbeeld Lyon en Wenen. Deze flexibiliteit laat toe dat onder meer inwoners, handelaars, leveranciers en taxi’s de voetgangerszone met de wagen kunnen bereiken. “Alle privéparkings van bedrijven en bewoners werden in het plan opgenomen en zullen te allen tijde bereikbaar zijn.”, vervolgt Ampe.

Als Brussels schepen voor Mobiliteit onthaalt Els Ampe de vragen van de organisaties met betrekking tot het invoeren van intelligente verkeerslichten, de afwerking van de Kleine Ring én de uitbreiding van de metro op luid applaus. “Deze topics staan al jaren hoog op de agenda van de Brusselse Open Vld en we zijn blij dat de ondernemersorganisaties ons hier verder in steunen.”, besluit Els Ampe.